Härskartekniker och förbannat patriarkat.

Ikväll var det quiz på Sejdeln. 
Jag och Emilia har så gott som blivit stammisar där, men den här gången var hon inte med,
så jag var alierad med några andra stammisar som är sådär jävla superdupersmarta som bara riktiga nördar kan vara. Gött häng liksom. Man slipper känna det där vanliga föraktet mot människor som är riktigt dumma i huvudet.
I vilket fall som helst, så är en av frågorna "Vad kallar man framsidan på en medalj eller ett mynt?".
Jag kunde det här. Ordkunskap är min grej. Åtsida heter det. Baksidan kallas frånsida. Det finns latinska namn också, men det här är de vaniga svenska namnen. Skriv upp och anteckna. Lägg på minnet.
När svaren sedan läses upp säger Östen, quizmastern, bara det latinska namnet.
Jag protesterar högljutt, och blir fan upprörd på riktigt. Jag får dessutom stöd av en person till.
Han tror oss, och vi får rätt. Men sedan stöter jag på Östen på väg till toaletten, och han säger:
"Jaha, här har vi den lilla flickan som vet allt".
JAHA!!! Är det bara jag som finner det här lite jävla kränkande?! ALDRIG att han hade sagt så om en av mina killkompisar protesterat och överbevisat honom. ALDRIG! Han hade uttryckt sin beundran snarare. Så. Jävla. Fel. Jag kan fan inte riktigt utrycka det i ord just nu, för jag är för jävla packad helt enkelt, men jag hatar sådana härskartekniker. Det är FEL. Jag är inte sämre på grund av mitt kön, och jag vet inte varför det måste påpekas vid sådana här tillfällen att jag är just TJEJ som vet mycket. Jag är grym. Deal with it. Nästa gång han har fel kommer jag också att påpeka det. Så det så. Det har ingenting att göra med att jag är en "liten flicka".

Kommentarer
Postat av: Emilia

Inte okej! Det trodde jag inte om Östen.

2012-03-27 @ 06:18:41
URL: http://emiliasvardag.blogspot.com
Postat av: Mallan

Ja, finns verkligen ingenting så förminskande som "lilla"! Och att det dessutom måste påpekas att man är tjej. JAHA?



2012-03-27 @ 09:58:08
URL: http://enkelespresso.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0